אתרי צלילה בצפון

לונה

עומק 55 מטר, ספינה מרשימה ביותר והיחידה שהגה מחובר אליה.

סרט של פאבל פרנקל על צלילה ללונה.

התגלה על ידי IDx

luna-rov

שלומי בוחן את ה ROV – רובוט שיורד לזהות את האתר.

 סיבוב עם סאב הכתבוה פורסמה במגזין ים 

כמו כל פרק במשא חיפושים של הקבוצת IDx מתחיל גם זה בשעת בוקר מוקדמת על סיפון הטייפון.  באחד מימי השישי בספטמבר 2006 בשעה 07:20 מסיימים את העמסת הציוד ויוצאים לכוון הנקודה המשוערת. לצוות IDx מצטרף צוות של ניסו דקלו בע”מ המתמחים בהפעלה של ROV (Remote Operated Vehicle).

הנקודה שאנחנו מחפשים היא בעומק של 55-60 מטר ותפקידו של ה Video Ray הוא לספק תמונות מהאתר התוכנית היא להוריד את ה ROV לביצוע סריקה ראשונית אשר תסייע בהחלטה אם לרדת או להמשיך לנקודה הבאה.

עם ההגעה לנקודה הופך השולחן שעל סיפון הטייפון למרכז בקרה מתקדם, מחשבים ניידים, מוניטורים, ויחידות בקרה נשלפים מארגזי פליקן ומוצבים עליו. הכבלים מחוברים  וגבי המפעיל מתחיל בביצוע סדרת בדיקות.  כעבור כחצי שעה נותן גבי ה את ההוראה להוריד את ה Video Ray.

מייד כשנוחת הרובוט במים מתקבלות  תמונות הווידאו הראשונות. גבי מנווט את ה ROV לכוון האנך וזה מתחיל בירידה לקרקעית.

luna-rov-control

שולחן הבקרה של ה ROV על סיפון הטייפון

כל העינים נעוצות בצג הווידאו, עוקבות אחר ה ה ROV הנאבק בזרם ויורד לאורך חבל האנך באיטיות. בעומק של 55 מטרים מתחילות להופיע תמונות ראשונות של מה שנראה  כחלק מספינה, עוד מספר סיבובים של הרובוט מגלים מדחף ובכמה תאים שככל שניתן להבחין ממוקמים בירכתיה של ספינה.

luna

ציור של פלביו וורגה

luna-portholeלאחר מספר דקות של התארגנות צוות ראשון מארק ועוזי קיפצים למים ויורד לנקודה. בירכתי הספינה הטבועה  פוגשים את ה ROV שמסתוב וממשיך לצלם. אין תחליף להרגשה של ההגעה לספינה חדשה אך התחושה אשר בדרך כלל מלווה אותה,”אתה ובן הזוג לבד על כלי שייט בעומק 55 מטר” נעלמת כי פתאום אתה מבין שכל הצוות בספינה למעלה, אתך בצלילה. עשים שלום לחברה על הסיפון ומתחילים לחקור את כלי השייט מהירכתיים. ראשית מתגלה מדחף גדול מכוסה חופה וזה כבר מגלה את הסוד אבל זה לא הכול, מתקדמים לכוון החרטום ועוברים מעל מספר פתחים, מציצים פנימה ומגלים את המנועים הגדולים שנותרו במקומם. הצצה נוספת מגלה תאים ריקים למעט כמה דגים מופתעים. ממשיכים לכוון הרטום , עוד כמה תאים ובחלק מהם ה Porthole ים עדיין מורכבים. סיבוב סביב החרטום וחזרה לכוון הגשר הגדול והיפה. עלייה במדרגות לכוון הגג של הגשר, ארובה מצד אחד והגה מצד שני. רגע רגע … מה? הגה ?!  זה באמת ההגה.  מתקרבים ורואים שהוא מכוסה באלמוגי ספוג שחורים, נוגעים בו כדי לודא אם הוא אמיתי, וכן, הוא אמיתי. זהו ההגה הראשון  שאני מוצה כשהוא עדיין מחובר למקומו הטבעי  ולא תלוי על קיר של פאב חיפאי. מארק מסמן  לעוזי שיצלם את התגלית. בתום 25 דקות בתחתית על tx17/45  מתחיל הצוות הראשון את העלייה. בדרך כותב מארק על לוח הרישום “מצאנו הגה !!!”  ומציג את הלוח בהתרגשות למצלמה של ה ROV.צוות שני הכולל את דימה, דרור ודן יורד לספינה ואחריהם שלומי ושמשון.

luna-bridge

סולם לגרש העליון

אמנם זאת לא הספינה שחיפשו אבל גילינו עוד אתר חדש ושמור להפליא, ספינה אמיתית! על פי המבנה זו היא גוררת. שאורכה 28 מטרים.  למדנו להכיר ולהוקיר את את סגולותיו של ה Video Ray רובוט חכם המסוגל לבצע משימת איתור ראשוני  בשליטה מהסיפון ובכך לחסוך זמן דלק וגזים יקרים. בשל מימדיו הקומפקטיים ניתן להפעילו גם כמצלמת וידאו תת מימית המכוונת ע”י הצוללים עצמם.

luna-wreck

הגה אמיתי של אנייה

luna02

 luna01צילומים: עוזי קריגר, דן אשכנזי

אודות המחבר

מארק פדר

מדריך צלילה טכני בכיר, מסמיך מדריכים עד דרגת טרימיקס. צולל מערכות סגורות. אוניות טבועות ומערות , מקים של Tek-Dive, שותף בכתיבת מערכי הצלילה הטכנית של ההתאחדות הישראלית לצלילה וחבר הנהלה לשעבר. עוסק בקידום וחינוך הצלילה הטכנית מתחילת שנות ה 2000.

Leave a Comment