אתרי צלילה בצפון

אוניית המלט התורקית DOGRUYOLLAR ISTANBUL

עומק 18 מטר

כתב וצילם- שלומי פלניצקי
צילום תת ימי -  יוהנס פלטן
image010

שלומי והסקוטר מעל הצדחף

בכל צלילות המחקר שלנו בים התיכון יש מכנה משותף אחד בולט , תמיד עוברים מעל אוניית המלט הטורקית . היא מונחת שם בעומק של 12 מטר על הקרקעית וניתן להבחין בה בקלות כשעוברים מעליה אבל תמיד לא היה זמן בשבילה , כל הזמן היינו עסוקים בלאתר אתרי צלילה חדשים אחרים ותמיד כשעברנו מעליה לא היה מספיק גז במיכלי הצלילה שלנו , האמת שכולם ידעו שהיא שם והיא לא תברח אז תמיד דחינו את הביקור בה לצלילה הבאה .

יום שבת ה 28 לאוקטובר 2005  היה יום של שינויי תוכניות , תכננו לבצע צלילת חדירה לדוברה הגדולה ומצאנו את עצמנו בודקים עבור רוני שדה אתר חדש , הדוברה אנה . לכולם נשאר מספיק גז במיכלים אז החלטנו שהפעם אנחנו הולכים לבקר סוף סוף בטורקית , אני ביקרתי שם כבר פעם לפני חמש או שש שנים . שאר החברה לא הבינו מה מחכה להם שם למטה …..

הטביעה

ה DOGRUYOLLAR ISTANBUL יצאה ב 14 בדצמבר 1998 מעיר הנמל מרסין שבדרום מרכז טורקיה עם מטען של 850 טון מלט לכיוון נמל אשדוד כשנתקלה בסערה חזקה ,מי הים שחדרו לחדר המנועים של הספינה  השביתו את מנועיה והספינה עם משקל כולל של 904 טון וצוות שכלל את רב החובל ושמונת אנשי צוות נסחפה לאורך חופי ישראל תוך שהיא נוטה על צידה עד שטבעה בסמוך לנמל חיפה כ 800 מטרים מהחוף. צוות הספינה שחולץ בשלום השאיר מאחוריו את אחת ה WRECKים היפים ביותר בים התיכון שלם בעומק של כ 12 מטר  .image004

צלילה לאוניה הטורקית

image014אין צורך לדעת את מיקום האתר בכדי לנווט אליו , סמיכות האתר לנמל חיפה חייבה לסמן אותו בעזרת מצוף פלדה גדול בכדי למנוע מספינות חולפות התנגשות , שני מצופים גדולים מסמנים את האתר כאשר המצוף הצפוני מחובר בעזרת שרשרת לסינקר בטון גדול מרחק מספר מטרים מערבית מהWRECK

הים באותה שבת היה רגוע ושקט והראות הייתה מדהימה , בדרך אל האתר יכולנו לראות את סלעי הכורכר שפזורים על קרקעית הים ויוצרים את ספרטה ריף , התקרבנו אל המצוף הירוק שמסמן את ה WRECK ומיד אחרי ניתן היה לראות את גוף האוניה מונח על צידו על קרקעית הים החולית , זרקנו עוגן , כבינו את מנועי הספינה והתכוננו לירידה .

יוהנס ירד ראשון לצלם בלי שיפריעו לי אחריו ירדו למים דימה ודרור , לפני שמרק קפץ למים סיכמנו שאם נמצא פתח מעניין נבצע ביחד צלילת חדירה מרק קפץ למים ואחריו  אני ואודי , קפצתי למים והמתנתי לאודי , הוא התעכב מעט על הספינה אז סימנתי לו שאני יורד להשתעשע מעט עם הסקוטר , קשרתי את הסקוטר של אודי לטבעת האחורית של חגורת המפשעה ואת שלי מקדימה ויצאתי לצלילת ניסיון עimage012ם שני הסקוטרים , תוך שניות נגלה לפני איזור הירכתיים היפיפיה של האוניה הטורקית , יכולתי להבחין ביוהנס שעושה לירכתי האוניה BOOK , בועות עלו מהחלק העליון של הספינה והבנתי שמרק כבר בפנים מבצע צלילת חדירה , נצטרף אליו אחרי זה חשבתי לעצמי , זה הזמן להשתעשע עם הסקוטרים הקפתי את הירכתיים מימין בכדי לדגמן ליוהנס באזור  המדחף . תוך שיוהנס משנה תנוחה בכדי לצלם קראתי את הכיתוב הבולט על ירכתי האוניה המרשימה הזאת DOGRUYOLLAR ISTANBUL. מספר הקפות נוספות עבור הצילומים של יוהנס ובמרחק ראיתי את אודי מתקדם , לחצתי על הדק הסקוטר וניגשתי אליו , הגשתי לו את הסקוטר שלו , אודי סימן “הכל בסדר” וצללנו ביחד לכיוון בטן האוניה שתכולתה , עשרות שקי מלט גדולים מפוזרת מבטן האוניה החוצה אל הקרקעית החולית , להקות דגים שמצאו בין שקי המלט הגדולים את משכנם הקיפו אותנו מכל עבר , בורים , סרגוסים , סיכנים ולוקוסים קטנים מכל עבר .

image008

הירכתיים עם הכיתוב DOGRUYOLLAR ISTANBUL

המשכנו לעבר תורן הספינה שהיה מונח בצורה מושלמת על הקרקעית החולית. השתעשענו מעט בחליפות הדוקות מעל ומתחת למוטות המתכת הארוכות שייצאו את התורן , הדגים בסביבה נסו בבהלה ויוהנס שהגיע לאזור צילם אותנו משתעשעים שם . משם המשכנו לכיוון בטן האוניה , בטן האוניה עליה הונחה סחורת שקי המלט , בשקיעתה על ציד התגלגלו ונפלו חלק משקי המלט והתפזרו להן על החול מייצרים מעין מסדרון חשוך בין דופן האוניה לערימת השקים , בניהם להקות של עשרות דגים , התקדמנו לעבר הירכתיים שם מאחור הוצב גשר הפיקוד כשמתחתיו חדר המכונות , מתוך ענן של חול מפתח בגשר הפיקוד הגיח מרק עם משהו עגול ביד , פניתי לעברו ומייד הבנתי שהוא מחזיק ביד PORTHOLE , המזכרת הכי מבוקשת אצל צוללי ספינות טבועות . לקחתי את ה PORTHOLE ובעזרת סכין קילפתי בעדינות את צימדת הים באחת הקצוות רק בכדי לגלות שם מסגרת נחושת ! פריט אספנות יפיפה , אח”כ סיפר לי מרק שהחלון העגול הזה היה מונח לו שם על ערמת חול קטנה בתוך אחד החדרים וכל שהיה עליו לעשות הוא לאסוף אותו .

image016

אודי ומארק

חברתי למרק והחלטנו לבצע חדירה אל תוך הפתח בחרטום האוניה , קיימים שני פתחים , שניהם צרים ועם מכשולים בצורת כבלים כבר בכניסה , קשרנו גלגלת ומרק נכנס ראשון תוך שהו מזיז את המכשולים , הזזת המכשולים גרמה לנפילת נשורת מהחלק העליון של דפנות האוניה והראות ירדה , בפנים שוטטה לה להקה גדולה של בורים , נכנסנו פנימה עוד כמה מטרים רק בכדי להבין שאין יותר מידי מה לראות שם , למרות שהחדירה קצרה , המקום הזה מסוכן מאוד למי שלא מוסמך לצלילות חדירה וללא ציוד צלילה מתאים למשימה זו . בדרך חזרה ראינו נורה מלאה במים , מרק פירק אותה בעדינות ולקח אותה עימו בכדי שתצטרף לאחותה שפורקה לפני כחצי שנה מהרוזלי מולר .

עדכון 1 1/1/2006

אודות המחבר

שלומי פלניצקי

התחיל לצלול בשנת 90 ומאז התקדם עד לרמת מדריך צלילה טכנית ומדריך מערכות סגורות.
צולל טכני ותיק שלקח חלק פעיל בפיתוח הצלילה הטכנית בארץ ובים התיכון ובפיתוח מערכי הדרכת צלילה טכנית בהתאחדות הישראלית לצלילה.