אתרי צלילה בצפון

גבי ודבי שדה הדוברות

עומק 18 מטר

גבי ודבי שדה הדוברות שלומי פלניצקי

 צילום תת ימי -  דן אשכנזי
image011

התגלה על ידי IDx
לאחר איתור הדוברה אנה נותרה השאלה האם שני הנ.צ שסמוכים אליה , ונמצאים כ 70 מטר אחד מהשני הם בעצם שתי הדוברות שהיו קשורות לדוברה הגדולה בעת שזו טבעה או שהמיקום שלהם מיקרי .
 בשיחה שלנו עם רוני על שני הנ.צ האלה תיאר רוני משהו שניראה בסריקת הסונר ככלי שיט שלם ש 70 מטר מערבית ממנו יש משהו שניראה כמו שברים מפוזרים של כלי שיט נוסף , החלטנו לרדת לבדוק את האתרים האלה ולנסות ולחבר חבל בניהם בכדי להקל על אחרים את הניווט בניהם  .
ום שבת ,3/12/05, נפגשנו במעגן הדיג בקישון אני , אודי , מרק , פליקס , דימה ודרור , הפעם צירפנו צולל נוסף לצלילה את דן אשכנזי שהכרנו שבוע לפני במפגש הפורום באילת .

הניווט לעבר האתרים היה פשוט ומייד זהינו באקוסאונדר את האתר הראשון , השלכנו עליו אנך והמשכנו לנווט לכיוון האתר השני , ערימת שברים מפוזרת . גם אותו זהינו , פחות בולט על קרקעית הים . דרור הביא עימו מהבית גליל גדול עם מיתר באורך של כ 70 מטר אותו לקחתי עימי למשימת החיבור בין שני השברים, התכנון היה לקשור קצה אחד של החבל לדוברה הראשונה שנאתר ומשם בעזרת הסקוטרים ננווט אני ואודי אל האתר השני ונקשור . לפני הצלילה ערכנו תדרוך ופליקס שבדק את האזימוט בין שתי הנקודות הציע לנווט באזימוט 290 מעלות לעבר הנקודה השנייה .

image010דימה ודרור שוב “התחברו” לסרט המדידה וירדו למים , אחריהם ירדו לצלול מרק , פליקס ודן .

מיד עם ההעמקה בערך בעומק של כ 5 מטר יכולתי להבחין בגוף מלבני על קרקעית הים , דוברה נוספת , שלמה , בערך בגודל של הדוברה אנה אך הניגוד אליה ללא קוער פתוח אלה בעלת סיפון שטוח .

כשהגענו שמנו לב כי מרק כבר חיבר את האנך אל ברווז בחרטום הדוברה , האנך עלה בקו ישר כלפי מעלה מעיד על ים שקט ללא זרמים , במבט ראשון המבנה של הדוברה הזכיר במשהו נט”ק ( נושא טנקים ) .

דימה ודרור היו עסוקים במדידת ומיפוי האתר , מרק ופליקס כבר חדרו פנימה דרך חור בדופן הדוברה ואחריהם נכנס דן שעסק בתיעוד הדוברה בעזרת מצלמה דיגיטאלית, כיוון שמדובר בדוברת עבודה ולא בכלי שיט שחיו בו אנשים החדירה לקרבי הדוברה לא טומנת בחובה הפתעות או פרטים מעניינים שניתן לתאר או יותר טוב להעלות איתנו הביתה כמזכרת אולם תמיד נחמד לבקר בתוך מבנה פנימי של כלי שיט , אני ואודי החלטנו לוותר על חדירה לפנים הדוברה וליוונו את השלושה מבחוץ כשאנחנו מציצים פנימה דרך פתחים קטנים חלקם חלק מהמבנה המקורי של הדוברה וחלקם חדשים , עדות למשך הזמן בו נחה הדוברה על קרקעית הים שנתן בה את אותותיו .

image009image008חזרתי לכיוון חרטום הדוברה, אל הברווז אליו היה מחובר האנך , התרתי את קשר המיתר שעל הגליל קשרתי את הקצה היטב ,סימנתי לאודי , לקחנו אזימוט , לחיצה קלה על הדק הסקוטר והשארנו מאחורינו את הדוברה תוך שאנחנו משאירים שובל של חבל שמחבר בנינו לחבל האנך שהיה קשור בסמוך לחבל שפרסנו בדרך ניתן היה לראות כל מיני שברים על הקרקעית  ושתי ערמות של צמיגי טרקטור גדולים, דקה וחצי אחרי הרגשתי שהחבל שפרסנו התנתק מהגליל , סימנתי לאודי וחזרנו מספר מטרים אחורה , קצה החבל צף לו במקומו מעט מעל הקרקעית , אבטחתי את הגליל לטבעת שעל המותן אחזתי בקצה החבל. אורך החבל היה אמור להספיק בכדי לחבר בין שתי הנקודות אז החלטתי לחפש מעט מערבה , סימנתי לאודי ופנינו מערבה , מספר שניות אחרי כבר יכולנו לראות ערימת שברים ענקית , כיוונו את הסקוטרים לעברה , סיירתי קצת מעל השברים , היה קשה למצוא נקודת קשירה טובה שכן כל השברים היו חדים ולא מקובעים , מצאתי נקודת קשירה שנראת לי הכי טובה וקשרתי את הקצה השני של החבל, חיברנו בין שתי הדוברות .

image002בדרך לאתר הבא , קניון מעניין מול ראש כרמל שוחחנו בנינו על ארבעת הדוברות האחרונות שאיתרנו , בצלילה הקודמת של ה IDx , איתרנו דוברה נוספת בעומק של 53 מטר שקיבלה את השם בטי , לפי הא-ב מרק הציע לקרוא לאתר גבי ודבי עם קריצה לתוכנית הטלוויזיה האלמותית מערוץ אחד , כולם הסכימו בחיוך . מתוך שלושת האתרים שקרובים לדוברה הגדולה ניראה על פי מצבם הפיזי ששתי דוברות טבעו בערך באותו זמן והשלישית טבעה שנים לפני והתפרקה עם הזמן או באחת מסערות החורף האלימות שפוקדות לעיתים את הים התיכון  . כנראה שלעולם לא נדע , אולי בכלל יש באזור מספר דוברות נוספות , צריך לעבור שוב על סריקות הקרקעית .

מבחינת הצלילה , חוץ מהעובדה שהוספנו למפת אתרי הצלילה בים התיכון שני אתרי צלילה חדשים שמתאימים לצוללים בכל הרמות ואידיאליות לצלילות קורס לתרגולי ניווט וכו’ ניתן ללמוד כיצד ניראה בסריקת סונר כלי שיט מפורק .

 image004image005

image007

אודות המחבר

שלומי פלניצקי

התחיל לצלול בשנת 90 ומאז התקדם עד לרמת מדריך צלילה טכנית ומדריך מערכות סגורות.
צולל טכני ותיק שלקח חלק פעיל בפיתוח הצלילה הטכנית בארץ ובים התיכון ובפיתוח מערכי הדרכת צלילה טכנית בהתאחדות הישראלית לצלילה.