אתרי צלילה בצפון

אתר הכדורים

אתר הכדורים  שלומי פלניצקי

 צילום תת ימי –  מיכאל לוין

image002

התגלה על ידי IDx

כשמנסים לאתר ספינות טבועות על קרקעית הים הלא נודע גדול לאין שיעור מהנודע , כל גוף שבולט מהקרקע יכול להיות שבר של ספינה או בולדר גדול שניראה כמו שבר ספינה , הרעיון הכללי הוא לחפש צורה מסוימת , שונה ובולטת מתוואי הקרקעית , באותו יום שבת של הראשון לאוקטובר 2005 התכנסנו על סיפון הקטמרן של שלמה לוי ליום של צלילות חיפוש אחר אתרי צלילה חדשים, בחרנו שני אתרים , הראשון מעין מעגל על קרקעית הים שניראה כמו מכתש גדול או כמו שרוני שדה אוהב לקרוא להם “אתרי נחיתה” , אתרי נחיתה כאלה פזורים לאורך קרקעית הים התיכון שלחופי הארץ וקיומם מסתורי מאוד , מייד אחרי שאיתרנו את האתר הראשון קפצנו למים אני , נדב ונמרוד ושקענו לעבר הקרקעית , הראות הייתה סבירה , בערך כ 5 מטר . מיד בהתחלה זהינו גל אבנים אשר מסודר בצורת מעגל גדול , לא משהו בולט , יכול להיות שעם ראות טובה יותר היינו מצליחים לזהות את צורת המכתש מלמעלה ולהתרשם יותר אך באותו יום האתר ניראה מאוד משעמם , לא כפי שנראה על גבי סריקת המולטי בים של רוני . ביצענו עליה איטית אל פני המים והמלצנו להתקדם לאתר הבא .

האתר הבא ניראה די מבטיח , שני גושים גדולים על קרקעית חולית שהמרחק בניהם כמספר מטרים , האם מדובר בשברי ספינה שנפרדו או ערמות פסולות שהושלכו בעבר ? בכדי לדעת זאת צריך לצלול לשם .

image006ראשונים ירדו לצלול ליאור וטל , כשחזרו הם נראו די המומים וסיפרו של ערימות של מצופים גדולים עם כל מיני טבעות מתכת כאשר האתר עמוס בדגה , בעיקר לוקוסים ענקיים משועממים וחברותיים שלו מתרגשים מצוללים .

image008כשהגעתי לקרקעית מיד זיהיתי משהו מוכר . לפני מספר שנים צללתי עם  שמשון בעזרת סקוטרים באזור קניון מול הים באילת ושם , בתחתית מדרון שמקביל לחוף לאורך כל האתר עד לנמל חיל הים מונחות ערימות של רשת טבעות ממש כמו כאן בקרקעית הים התיכון . בזמנו כששאלתי את ותיקי המדריכים באילת מה פשר רשת המתכת הזאת מיד קיבלתי תשובה מלומדת שהמדובר ברשת נגד צוללים ונגד טורפדו שהגנה על נמל חיל הים מפני כוחות קומנדו של האויב שתחילת שנות ה 70 .מסתבר שבשנות ה 70 ביצעו כוחות קומנדו מיצריים חדירות לנמל אילת , אחד הסיפורים המפורסמים מאותה תקופה היה של הטבעת ספינת חיל הים האח”י בת גלים על ידי כוחות קומנדו מיצריים לנמל אילת . ההבדל הוא שכאן יש גם מצופי מתכת ענקיים ששקועים יחד עם הרשת , המצופים הגדולים שבורים וניראה כאילו מישהו שבר אותם בכדי שישקעו יחד עם הרשת הכבדה שכנראה הוצפה בעזרתם.  כנראה שגם כאן בים התיכון הציבו רשתות כאלה בזמנו ועם המעבר לאמצעי ניטור אלקטרונים מתקדמים החליטו לוותר על רשתות אלו וכנראה במקום להוציא אותם מהמים בחרו להטביע אותן אל קרקעית הים .

image010אין לי מושג כיצד  הוטבעו הרשתות בפועל אך ניראה כי מצופי הברזל פשוט נוקבו בירי עד שהתמלאו מים ולא יכלו יותר להתנגד למשקל רשת הברזל בדרכם אל מנוחה אחרונה בקרקעית הים החולית . בתוך הפתחים שנפערו בגוף המצופים נחו להם לוקוסים ענקיים שלא ממש התרגשו מנוכחות בני האדם שהגיעו לבקר את האתר , אולי בפעם הראשונה מאז ניראה האתר על זה על פני המים לפני עשרות שנים . יחד עם הלוקוסים חיים באתר מיני דגים שונים, כולם גדולים מאוד ביחס לזנים דומים במקומות אחרים בים התיכון , כנראה עדות לכך שהאתר אינו מוכר ואינו מבוקר על ידי צוללים אחרים או דייגים .

בחיפוש באינטרנט שביצע אחד מקוראי הפורום , נמצא אתר אשר מתאר את רשתות המתכת האלה  בתקופה בהם השתמשו באמצעי זה להגנה על נמלים.

image012

אודות המחבר

שלומי פלניצקי

התחיל לצלול בשנת 90 ומאז התקדם עד לרמת מדריך צלילה טכנית ומדריך מערכות סגורות.
צולל טכני ותיק שלקח חלק פעיל בפיתוח הצלילה הטכנית בארץ ובים התיכון ובפיתוח מערכי הדרכת צלילה טכנית בהתאחדות הישראלית לצלילה.