אתרי צלילה בצפון

אנה

עומק 18 מטר

אנה

כתב וצילם- שלומי פלניצקי
צילום תת ימי -  יוהנס פלטן

image001 (1)

התגלה על ידי IDx

במסגרת צלילות IDx לאיתור כלי שיט טבועים בים התיכון הבנו שבמהלך השנים טבעו או הוטבעו במפרץ חיפה דוברות רבות , מכיוון שלא מדובר על כלי שיט עצמאי אלה על פלטפורמות עבודה , לדוברות לא ניתן שם ולכן החלטנו לתת לכל אחת מהדוברות שנאתר על קרקעית הים שם על פי אותיות האלף בית , אחד האזורים ה”צפופים” בדוברות טבועות נמצא במקביל לחוף הכרמל בין האזור של מלון מרידיאן חוף כרמל לטירת הכרמל .

image002

מארק על ההגה של הטייפון

אחת מכלי השיט הגדולים שטבעו בים התיכון נמצא שם על קרקעית הים ומוכר כמעט לכל צולל בתור “הדוברה הגדולה ” . הדוברה הגדולה כשמה כן היא , הינה דוברת עבודה באורך של 105 מטר ! , פרטים על אתר צלילה זה ניתן למצוא בדף הבא ובספר של אמיר גור – מתחת למים.

image003כשקראתי את הפרק על הדוברה הגדולה בספר של אמיר גור – מתחת למים הסתבר לי שבזמן טביעתה של הדוברה הגדולה בסערה חזקה שפקדה את הים התיכון היו קשורות אליה שתי דוברות עבודה קטנות יותר שטבעו לא הרחק ממנה ואף אחד אינו יודע את מיקומן , דיברתי על זה מתי שהו עם רוני שדה ויום שבת אחד על סיפון הטייפון בדרכנו לצלילת חדירה לדוברה הגדולה צלצל אלי רוני וביקש שנבדוק עבורו שלוש נקודות שנראות בסריקת הקרקעית ככלי שיט טבועים לא רחוק מהדוברה הגדולה .

העלינו את הנ.צ שקיבלנו על המפה האדמירלית ומייד הבחנו שהנ.צ סמוכים מאוד ל OBSTN , בליטה בקרקעית שהממפים שאיירו את המפה לא ידעו מהו ונתנו לו את השם הכללי – מכשול בכדי להזהיר ימאים מפני התנגשות קרקעית ספינתם עם הבליטה המוזרה בקרקעית הים .

image007יום שבת ,28/10/05, השעה 08:15 , התייעצות קצרה על הסיפון ומכיוון שהאתר החדש היה פחות עמוק מהצלילה המתוכננת , כלומר לכולנו היה גז מתאים במיכלים החלטנו לשנות תוכנית ולבחון את אחד מהנקודות החדשות , ביקשנו מיגאל הסקיפר לסובב את הספינה חזרה צפונה לעבר הנ.צ החדש , בחרנו את הנ.צ הקרוב יותר שהיה גם העמוק יותר מבין השלושה .

עבורי ועבור אודי זאת הייתה צלילה ראשונה עם ה GAVIN SCOOTER בים תיכון וצלילה ומספינה .

הים התיכון היה מסביר פנים כמו בצלילות הקודמות , שקט , כחול ועם ראות מדהימה , בדרך לכיוון האתר ניתן היה לראות את סלעי הכורכר שפזורים על הקרקעית ומהווים את ספרטה ריף , יגאל הסקיפר הפנה תשומת ליבנו אל להקה גדולה של דגי אינטייס שעוסקים בציד סרדינים מספר מאות מטרים מחרטים הטייפון .

image004מרק שלקח את ההיגוי על הטייפון עוקב אחר ה GPS ומודיע מרחק לנקודה , כ50 מטר מהנ.צ מוריד את המצערת מעט והספינה מאטה לכיוון הנקודה . 10 מטר לנקודה מכריז מרק ,  קפיצת הקרקעית על מסך האקוסאונדר בדיוק בנ.צ שהופיע במכשיר ה GPS ומרק מודיע “זרוק!” , אני משליך למים אתהאנך  כשני מטר משמאל לחרטום וצופה בחבל כשהו יורד לקרקעית הים בכובד המשקולת שבקצהו , הראות מדהימה , ניתן לראות לפחות כ 10 מטר מטר חבל מקו המצוף לכיוון הקרקעית , יאללה למים .

ראשונים ירדו לצלול באתר החדש מרק ויוהנס , זמן קצר לאחר קפיצתם למים הופיעו שתי כוסות קלקר על פני המים , דימה ששחה לעברם הודיע לנו שעל אחת הכוסות רשום “כמו הדרג’ר רק קטנה יותר ” , כולם מייד מבינים שמדובר בדוברה , לא אתר מדהים כמו ספינה טבועה אבל בהחלט משהו מעניין ויותר מזה , אתר חדש שאף אחד עדיין לא צלל אליו ולא מכיר .

image008

דרור ודימה עשים מדידות

רעש מנועי הטייפון שכובו  מתחלף בשקט של ההתארגנות לצלילה , דימה ודרור עולים על ציודם ומבצעים בדיקות הדדיות , בינתיים אני ואודי מורידים את הסקוטרים למים מחוברים לחבל קשירה , אני קופץ ראשון , מסמן הכל בסדר” ומייד אחרי קופץ אודי , אודי לוחץ על כפתור הריקון של החליפה היבשה , מעמיקים , בדיקה הדדית ב 4 מטר , מתירים את הסקוטרים מחבל הקשירה , מחברים אותו אל ה D-RING שברצועת המפשעה , מעבירים את להבי הסקוטר ממצב סרק למהירות בינונית ומרחפים לנו לעבר חבל האנך תוך ירידה איטית לכיוון הדוברה , כבר ב 10 מטר ניתן לראות את צללית הדוברה מונחת לה שלמה על הקרקעית , דימה ודרור עסקו במדידת ומיפוי האתר החדש בעזרת גלגלת סרט המידה שנתתי להם לפני הצלילה תוך שיוהנס מצלם אותם , במרחק מה צלל מרק , מנסה לאתר פתחים מעניינים , הטתי את הסקוטר לכיוונו של מרק ואודי אחרי , חלפנו אותו והמשכנו להקיף את הדוברה , דוברה לא גדולה , כ 20 מטר אורך , שאלתי את עצמי האם זו הדוברה שהייתה קשורה לדוברה הגדולה באותו יום חורף סוער ?.

בדרך למעלה חשבתי לעצמי שנשאר מספיק גז לצלילה נוספת וכדאי לערוך ביקור באוניית המלט הטורקית

 

 

image009

סקיצה של דרור ודימה

image011

שלומי וברקע אודי עם הסקוטרים החדשים.

image006

עדכון 2  1/4/2006

אודות המחבר

שלומי פלניצקי

התחיל לצלול בשנת 90 ומאז התקדם עד לרמת מדריך צלילה טכנית ומדריך מערכות סגורות.
צולל טכני ותיק שלקח חלק פעיל בפיתוח הצלילה הטכנית בארץ ובים התיכון ובפיתוח מערכי הדרכת צלילה טכנית בהתאחדות הישראלית לצלילה.