אתרי צלילה בדרום

גלרם

עומק 28 מטר

image002

בחזית הצילום ניתן להבחין בפתח הכניסה השמאלי לקבינה

מכמורתן אשדודי ב 28 מטר
כתבו – מארק פדר ודן אשכנזי
צילום – דן אשכנזי
התגלה על ידי IDx

 

האתר מתאים לצוללים ספורטיביים מנוסים ובליוי מדריך / מוביל מוסמך, החדירה ל”גלרם” מוגבלת לצוללים טכניים שעברו הכשרהמתאימה!

הגלרם הוא טרול (מכמורתן) שטבע בתחילת שנות ה 80 מספר ק”מ דרום מערבית לנמל אשדוד ובעומק של 28 מטר. לדברי בעלי הספינה התרחשה הטביעה בעקבות תקלת מנוע שהשביתה אותה ואחרי נסיון חילוץ לא מוצלח שהסתיים בביקוע גוף הספינה.

image008הצלילה לגלרם

מרחק האתר מס’ מיילים מהחוף והצלילות אליו מתבצעות מסירת המועדון. הירידה מתבצעת מאנך וכשתנאי הראות והזרמים מחייבים זאת, ההגעה אליו והחזרה לאנך מתבצעים תוך שימוש בגלגלת. במהלך השנים התפורר גוף העץ ושרידים ממנו מפוזרים סביב הספינה. הקבינה על שלושת פתחי כניסה הצרים שבה והחלונות הגדולים שכוסו בצדפות השתמרו בשלמותם. כאמור, עיקר הצלילה מתבצעת סביב הקבינה שאת חלקה העליון והאחורי מכסה רשת הדיג של הכלי.
צידי הקבינה ישנם שני פתחים המאפשרים חדירה אך גודלה של הקבינה והזיזים ופינות המתכת בתוכה הופכים אותה לבעייתית ומסוכנת לצוללים שלא הוסמכו לכך. בכל תנאי הראות במקום מחייבים שימוש בפנס הן לסימון והן לצורך הצצה אל תוך הספינה וכמו בכל צלילה מסירה נשיאת מצ”ול (מצוף סימון צוללים) ע”י שני בני הזוג למקרה של אבדן בן זוג או הסחפות והתרחקות מהסירה בעת העליה, חובה! יש לזכור כי מדובר בצלילת ים פתוח ולא צלילת חוף וכי תנאי הים באזור אשדוד אינם דומים לאלו שבצפון הארץ ובודאי שלא לתנאי הצלילה במפרץ אילת.

image006

מקרה מדובר בחדירה קצרה מאד ומומלץ להסתפק בהצצה דרך אחד מהפתחים.

יקומה של ה”גלרם” היה שמור עם מתי מעט דייגים באזור אשדוד, אחר לא מעט תחנונים שידולים והתחייבות שלא לפרסם את מיקומה הוא נמסר לנמרוד וליאור ממועדון DiveX. צוות המדריכים בסיוע חברי קבוצת IDxביצעו מספר צלילות לאיתור, תיעוד, והכנת הגלרם לצוללים בתקופת ההרצה של המועדון (פברואר מרץ 2006) ומייד עם פתיחתו החל המועדון להוציא צלילות לגלרם.image004

אודות המחבר

מארק פדר

מדריך צלילה טכני בכיר, מסמיך מדריכים עד דרגת טרימיקס. צולל מערכות סגורות. אוניות טבועות ומערות , מקים של Tek-Dive, שותף בכתיבת מערכי הצלילה הטכנית של ההתאחדות הישראלית לצלילה וחבר הנהלה לשעבר. עוסק בקידום וחינוך הצלילה הטכנית מתחילת שנות ה 2000.