אתרי צלילה בצפון

צילום תת ימי :מרק פדר
צילום : דן אשכנזי
התגלה על ידי IDx

בכלל לא תכננו לצלול באתר הזה , התכנון היה לצלול לאתר אחר כנראה ספינה מסוג קורבטה שמונחת על קרקעית הים ב 75 מטר מול טירת הכרמל , סריקת האקוסאונדר לא נראתה לנו מספיקטובה אז ערכנו דיון מהיר והחלטנו להמשיך הלאה לנ.צ אחר כ 11.8 ק”מ דרומה! .

הכל התחיל כחודש לפני , כבר הרבה זמן לא צללנו בצפון , טמפ’ המים בים התיכון בחורף נמוכה וצלילות טכניות ארוכות פשוט לא באו בחשבון ללא חליפה יבשה שלרובינו עדיין אין ואחרי מספר צלילות לחיפוש אתרים באזור חופי אשדוד וטמפ’ המים שעלתה חשבנו שכדאי לפתוח את עונת הצלילות של ה IDX בצפון ביום צלילות לשירה ולטורקית , יום הצלילות הזה היה יותר ממוצלח עם תנאי ים וראות מצוינים וכך על סיפון הטייפון בעודנו אוכלים ארוחת צהרים מרק הציע להוציא צלילה לנ.צ לא רחוק כל כך מראש כרמל בעומק 75 מטר . הבעיה העיקרית בצלילה לעומק כזה היא שצריך טרימיקס בכדי לבצע את הצלילה בבטיחות , למה בעיה ? כי עד כה באזור הים התיכון אין מועדון שדוחס טרימיקס , אבל לא עוד , ליאור ברסי חבר ב IDX פתח מועדון צלילה במרינה באשדוד ולכן הוא היה הבחירה הטבעית שלנו לפניה לעזרה .

image004נמרוד , מנהל המועדון והאיש שאחראי על דחיסת הגזים קיבל במהלך השבוע דרישות לתערובות שונות וביום חמישי נפגשנו כולם במועדון DIVEX באשדוד לבדיקת התערובות , תכנון הצלילה ואיסוף המיכלים , וכן , את היום סיימנו עם לימונצ’ילו שהכין מרק !

תוכנית הצלילה כללה צלילה למשך 20 דקות ב 75 מטר בעזרת הגזים הבאים :
דאבלים עם טרימיקס 15/50
דקו’ 30/25
דקו’ 50 .
בחירת הגזים שלנו הייתה מעין פשרה בין בוגרי הארגונים השונים כאשר המטרה הייתה הוספת גז נוסף שיוכל לתת לנו מענה במקרה של תקלה בגז תחתית או באחד מגזי הדקו’ כך שנוכל לסיים את הצלילה במקרה של איבוד אחד הגזים .

יום שישי בשבע בבוקר התחלנו להעמיס את ציוד הצלילה והתמיכה לטייפון ויצאנו לים , רוח צפונית קרה ועננות שהסתירה את קרני השמש העיבה על תחילת היום והיה מעין שקט כזה על הספינה , שקט שהופר לעיתים בשאלה “כמה ק”מ לנקודה ? ” .

image016כמו תמיד ההמולה מתחילה מאתים מטר מהנ.צ , המבטים של כולם רצים בין מסך ה GPS למסך האקוסאונדר וכולם מחפשים את המפגש הזה שם הקפיצה באקו’ ל 00 ב PGS , יגאל על ההגה , מרק נותן אזימוטים ו… כלום , קפיצה קטנה באקו’ שלא מרשימה אף אחד , מנסים שוב ושוב ושוב , אותו הדבר . צפינו למשהו הרבה יותר בולט ! אנחנו יוצאים מהקבינה ויושבים להתייעצות , האם נרד לצלול כאן או שנבחר אתר אחר , הוחלט להמשיך ל IDX11 נ.צ של כלי שיט שטבוע כ 11 ק”מ דרומה , מול חופי עתלית . יגאל ששמע על שינוי התוכנית לא התרגש והעביר מנועים למקסימום כוח .

ושוב חוזרים על אותו ריטואל רק שהפעם האקו’ מראה לנו בדיוק מה שרצינו לראות .בינתיים השמים התבהרו והשמש יצאה והמים כחולים וצלולים .

נדרש לשנות את תוכנית הצלילה , אני ומרק יושבים מול המחשב , משנים את הGF , מורדים ומוסיפים זמן תחתית , מוסיפים זמנים לחלק מעצירות הדקו’ , בודקים מה יקרה אם נאבד את אחד מגזי הדקו’ ומחליטים על הפרופיל שמתאים לנו . רושמים את תוכניות הצלילה ב WETNOTE ומתחילים לעלות על ציוד .

צוות התמיכה וצוות הצלילה השני מסייעים לנו להתלבש , מקליפים אלינו את מיכלי הדקו’ ובודקים שהכל יושב טוב . בינתיים יגאל מנווט חזרה לכיוון מצוף האנך .

מרק קופץ למים ראשון אחריו פליקס ואני מאסף , זרם פני הים החזק הפריד בינינו מייד מה שאילץ את הספינה לאסוף אותנו ולקחת אותנו חזרה לאנך , בשל הזרם החזק החלטנו שאנחנו מעמיקים עד 30 מטר ושם מחליטים האם תנאי הים מתאימים להמשך הצלילה , כבר ב 10 מטר הזרם היה סביר אך מספיק חזק להאט את הירידה שלנו הראות ב 60 המטר הראשונים הייתה פשוט מדהימהלפחות 30 מטר .

ב 60 מטר הופיעה משום מקום להקה של אנטיאסים ענקיים שהקיפה אותנו בטבעת וליוו אותנו תוך כדי הירידה .

image018ב 70 מטר כבר יכולתי לראות את הקרקעית עוד כמה מטרים למטה והקרקעית נראית קצת משונה , שטוחה מידי – אנחנו על ה WRECK ,אני צורח בתוך הוסת מרק שומע מביט מי , אני מסמן לו עם האצבע כלפי מטה והוא מייד מבין שזאת לא קרקעית הים אלה דופן הספינה , אני מנפח את המאזן קלות ומתאזן ב 80 מטר , מנפח שוב ועולה לאט ל 75 מטר , פותח גלגלת וקושר לחבל האנך , אני מביט על החבל ורואה שהוא ממשיך צמוד למעקה הספינה ויורד למטה לקרקעית , האנך נתפס במרכז הספינה , הספינה שוכבת ממערב למזרח אני חושב לעצמי , מסמן לפליקס ולמרק שהכל בסדר עם הפנס ומקבל משניהם תשובות חיוביות , מרק ממהר לצלם.להקת האינטיאסים ממשיכה ללוות אותנו .

image008משיכים לסייר באזור מעקה הספינה , מהמעקה יוצאים מוטות ארוכים שנראים כמו מנופי סירות הצלה אבל אני ממש לא יכול להתחייב על זה בהמשך חדר עם פתחים מתוכם ניתן לראות משהו שניראה כמו סולם

אני מדגמן למרק ואז מזהה את האלומה של פליקס , פליקס מסמן עם האגודל כלפי מעלה , חוזרים חזרה לאנך , אני מסמן למרק והוא מחזיר לי אגודל למעלה .
אני מגלגל חזרה את החוט לגלגת תוך התקדמות לאנך מצטרף אל פליקס שממתין ליד , תוך כדי שאני מתיר את הגלגלת מהאנך מרק מגיע  ושלושתנו נאספים לתחילת עליה , כולם מסמנים הכל בסדר ועולים , כל כך חבל שאין לנו עוד גז בכדי להמשיך לסרוק את הWRECK הזה , בעזרת פנס ה HID ניתן לראות את הצבעים האמיתיים של הספוגים , תולעות רב זיפיות והאלמוגים שמחוברות לכל בליטה מתכתית , כמות החי כאן כל כך גדולה שאין ספק שהספינה הזאת מונחת פה כבר מספר שנים , מכל פתח בספינה הזאת הציץ לו לוקוס גדול ו… זה פשוט לא יאמן .לפני העלייה אני מסמן למרק שלא הצפנו את כוסות הקלקר שאמורות לסמן לצוות השני שמצאנו את ה WRECK מרק הבין את הסימון ושולח שני כוסות למעלה

עליה

את הפרופיל תכננו בעזרת תוכנת Decoplanner עם GFLO20 ו GFHI85
חוץ מהפרופיל שהתוכנה הפיקה הכנסנו לה כמה אילוצים לשיפור הפרופיל כמו עצירה של 5 דקות ב 21 מטר לשם ניצול חלון החמצן וניצול הזמן להחלפת הגזים לקבוצה של 3 צוללים ( התוכנה הגדירה עצירה של 1 דקה בלבד ב 21 מטר

image012תחלנו עם עצירת עומק ב 42 מטר ואח”כ עצירה בת 2 דקות ( מאולצת גם כן ) להחלפת גזים .
משם עליה בקצב של 3 מטר בדקה ( או עצירה של דקה כל 3 מטר , אם תירצו לקראו לזה כך .
עצירה של 5 דקות ב 21 מטר , כאן החלפת הגזים מעט מורכבת , בכדי לעבור מדקו’ 30/25 לדקו’ 50 חזרתי לנשום מהדאבלים ( זה טוב גם למניעת ספייק חמצן, הידקתי את הדרגה השנייה למיכל בעזרת הרצועה האלסטית והעברתי את המיכל אחורה אל ה D-RING  שבמותן .

אח”כ שלפתי את הדרגה שנייה של 50% , בדקתי את העומק שרשום על המיכל ( 21 ) מד העומק הראה לי 20 , החלפתי וסתים והעמקתי ל 21 מטר .

רם המים היה חזק מאוד , מכיוון שיש במים צוות נוסף והזרם פשוט חזק החלטנו להיצמד לאנך תוך שמירת קשר עין אחד עם השני ועלינו תוך כדי שמרק מצלם , תוך כדי עליה מרק שהתרכז בצילום התרחק מעט אז יצאתי עם הסקוטר אספתי אותו וחזרנו לאנך , מאמץ נגד הזרם בשלב הזה של הצלילה ממש מיותר .
ב 6 מטר החלפנו את הזמנים עם 3 מטר כך שביצענו 17 דקות ב 6 מטר ו 9 ב 3 מטר .
מה שהתברר כחכם שכן ככל שעלינו הזרם היה חזק יותר .
image006תוך כדי חניה הבטתי למעלה ושמתי לב שמצוף האנך שוקע מטר או שניים מתחת לפני הים , לא טוב , בחרנו במצוף בעל נפח קטן יותר כיוון שחששנו שהרוח החזקה והזרם יסחפו את האנך מהנ.צ והכנסנו בעיה חדשה , העומס של הצוללים שאוחזים באנך והזרם פשוט השקיעו את מצוף הסימון , חששתי שצוות הספינה יאבד אותנו ויותר מיזה חששתי שאם המצוף ישקע יותר עמוק הוא פשוט יקרוס וישקע , מה שיכול לייצר תקלה גדולה מאוד , סימנתי למרק ולפליקס , והרמתינקניק” סימון . השתמשתי בנקניק CC של הלסיון שרכשתי לא מזמן מנדב , הוצאתי אותו מהכיס שם הוא כבר היה מחובר לספול , פרסתי אותו , מבט למעלה לראות שאני לא משגראותו על מישהו , לקחתי אוויר מהוסת והצמדתי את צינורית המילוי לפה , נשיפת אוויר ארוכה והמצוף היה כמעט מלא , את שאר המילוי ישלימו חוקי הפיזיקה תוך כדי עליה לפני הים .
גלגלתי את החוט על הספול שיהיה מתוח ויכולתי לראות שהנקניק עומד .
תוך דקה ראיתי את הספינה מגיחה אל המצוף ודקה אחרי צחי כבר היה במים לבדוק מה הבעיה .
סימנתי לו שהכל בסדר , דימה ודרור היו כ 15 מטר מתחתנו אבל בראות הזאת יכולנו לסמן אחד לשני וגם הם סימנו שהכל בסדר .
צחי עלה לספר שהכל בסדר , בינתיים הספינה נקשרה לחבל האנך .
דן ירד לבקר אותנו עם מיכל חמצן , דימה ודרור חנו ב 9 מטר אנחנו חנינו ב 3 מטר , השתמשתי בחמצן עד שדימה ודרור עלו ל 6 מטר שם פגשו את דן , התחברו למיכל חמצן והחליפו גזים .
איסוף “מתוקתק” ומושלם של אודי וכולם על הסירה .

משמאל לימין אודי , צחי , דרור , דימה , מרק , פליקס שלומי , יגאל ורמי צילם דן

איזה צלילה !

הצלילה הזאת לא הייתה מתקיימת ללא העזרה של צוות התמיכה שלנו :
אודי  S.M .-
צחי “הגבר” לוי ודן אשכנזי – צוללי תמיכה .
צוות הטייפון – רמי ויגאל שעשו פשוט כל מה שביקשנו .
למועדון הבית שלנו DIVEX באשדוד – לנמרוד “פועל הגזיםשדחס טרימיקס ( כן , כן , טרימיקס בים תיכון ) וניטרוקס לכולם ולברסי שהו פשוט ….גבר .
אחרון חביב – רוני שדה על הנ.צ .

אודות המחבר

שלומי פלניצקי

התחיל לצלול בשנת 90 ומאז התקדם עד לרמת מדריך צלילה טכנית ומדריך מערכות סגורות.
צולל טכני ותיק שלקח חלק פעיל בפיתוח הצלילה הטכנית בארץ ובים התיכון ובפיתוח מערכי הדרכת צלילה טכנית בהתאחדות הישראלית לצלילה.